Wie slordig schrijft, denkt slordig

De Tekstuur copywriter

Deze leuze schilderde ik ooit, in roze verf, op de muren van een klaslokaal. Het was het laatste wapenfeit van mijn middelbare schoolcarrière. Toen was het een ode aan mijn favoriete leerkracht, vandaag is het een lijfspreuk. Doordat ik dagelijks aan teksten pruts, heb ik een allergie aan taalkundige wantoestanden. We moeten dringend optreden tegen die schrijnende schriftelijke nonchalance. Gelukkig zijn het bijna verkiezingen.

Schrijvende sloddervossen

Ik dek me alvast in. Ik ben zelf ook geen foutloze tikmachine. Ik wil enkel aankaarten dat we onze grammaticale stokpaardjes van stal mogen halen. Zwier alle taalregisters open en communiceer vanaf nu rijkelijk, doeltreffend en juist. Wees fier op een geschreven boodschap en zorg voor magie! Fantastische teksten openen deuren, ze raken de ziel van jouw volgende businesspartner, klant en baas. Wie weet bekoor je duizenden lezers met haarscherpe copy. De beste tekst verspreidt zich immers ongeremd. Krachtige woorden op papier vervagen nooit terwijl halfslachtige zinnen je lezer amper of zelfs niet bereiken.

 Hoofdzonden in Helvetica

Zoals je al vermoedde zijn dt-fouten een doorn(struik) in het oog van een copywriter. Als je het mij vraagt, verdienen verdwaalde of vergeten leestekens minstens een proces-verbaal. Beletseltekens in het bijzonder. Maar voor sterke converterende copy, zijn grammatica en spelling niet de grootste dooddoeners. Integendeel. Dit zijn de copykillers van het moment:

  • Aartsmoeilijk vakjargon oftewel business bullshit. Schrijf teksten die je oma begrijpt. Hou het simpel zodat de boodschap glashelder opborrelt bij het lezen.
  • Ellenlange zinnen met complexe woorden zijn een afknapper en staan haaks op je missie. Deel je tekst op in alinea’s, splits je zinnen en gebruik bijwoorden.
  • Doelloze woorden zonder doelpubliek. Vooraleer je de eerste letter typt, vraag je je best af voor wie je schrijft. Welke oplossingen bied je aan? Wat prikkelt jouw lezer?
  • Trage, passieve zinsconstructies zijn dodelijk saai. Actief taalgebruik zorgt voor een langere aandachtspanne!

Dus help die barbaarse praktijken de wereld uit en draag zorg voor je tekst en taal. Iedereen heeft nood aan ontroerende, pakkende en inspirerende teksten. Waarom stuur jij ze niet de wereld in? Ik sta alvast paraat om jou hiermee te helpen.

PS: alle taalfouten, typo’s en grammaticale missers in bovenstaande tekst zijn louter aanwezig om mijn pleidooi te staven. *kuch*